S. Johannes 3 1 III.Capitel. MEn der var et Menniske af Phaisæerne / hand hedde Nicodemus / en Øfverste iblant Jøderne. 2 Hand kom til JEsum om Natten / oc sagde til hannem / Mestere / vi vide / ad du est kommen en Lærere ad Gud: Thi ingen kand giøre de Tegn / som du giør / uden Gud er med hannem. 3 JEsus svarde / oc sagde til hannem / Sandelig / sandelig / Jeg siger dig / Uden saa er / ad nogen blifver født paa ny / kand hand icke see Guds Rige. 4 Nicodemus siger til hannem / Hvorledis kand et Menniske fødis som er gammel? Kand hand anden gang komme ind i sin Moders ljf / oc fødis? 5 JEsus svarde / Sandelig / siger jeg dig / Uden saa er / ad nogen blifver fød af Vand oc Aand / da kand hand icke indkomme i Guds Rige. 6 Hvad som fød er af Kiødet / det er Kiød: Oc hvad som fød er af Aanden / det er Aand. 7 Lad dig det icke forundre / ad jeg sagde til dig / Det bør eder ad fødis paa ny. 8 Været bløser hvor det vil / oc du hører det suuse / men du veedst icke hvæden det kommer / oc hvort det farer hen: Saa er hver den / som er fød af Aanden. 9 Nicodemus svarde / oc sagde til hannem / Hvorledis kand saadant skee? 10 JEsus svarde / oc sagde til hannem / Est du den Jsraels Mestere / oc veedst icke det? 11 Sandelig / sandelig siger jeg dig / at vi tale det vi vide / oc vidne / det vi hafve seet: Oc I annamme icke vort Vidnesbyrd. . 12 Troe I oc icke / om jeg siger eder de Jordiske (ting:) Hvorledis skulle I troe / om jeg sagde eder de Himmelske (ting?) 13 Oc ingen farer op til Himmelen / uden den som foor need af Himmelen / (det er) Menniskens Søn / som er i Himmelen. 14 Oc lige som Moses ophøyede Slangen i Ørcken / Saa bør det Menniskens Søn ad ophøis: 15 Ad hver som troor paa hannem / icke skal fortabis / men hafve det ævige Ljf. 16 Thi saa haver Gud elskt Verden / ad hand hafver gifvit sin Søn den eenbaarne / Ad hver den som troor paa hannem / icke skal fortabis / men hafve det ævige Ljf. 17 Thi Gud hafver icke sendt sin Søn til Verden / ad hand skal dømme Verden / men ad Verden skal blifve salig ved hannem. 18 Hvo som troor paa hannem / hand dømmis icke: men hvo som icke troor / hand er allerede dømt: Thi hand hafver icke troot paa Guds eenbaarne Søns Nafn. 19 Men denne er Dommen / Ad Liuset er kommen til Verden / Oc Menniskene elskte meere Mørcket end Liuset: Thi deres Gierninger vare onde. 20 Thi hver som giør ilde / hader liuset / oc kommer icke til Liuset / ad hans Gierninger skulle icke straffes: 21 Men hvo som giør Sandhed / hand kommer til Liuset / ad hans gierninger skulle blifve obenbare / ad de ere giorde i Gud. 22 Der efter kom JEsus oc hans Disciple i Judææ Land / Oc blef der med dem / oc døbte. 23 Men Johannes døbte i Ænon / hart hoos Salim / Thi der var meget vand / oc de komme / oc blefve døbte. 24 Thi Johannes var icke end da kast i Fængsel. 25 da skeede der et Spørsmaal af Johannis Disciple med Jøderne / om reenselse. 26 Oc sagde til hannem / Mestere / Den som var hoos dig ofver Jordan / hvilcken du gafst Vidnisbyrd / See / hand søber / oc alle komme til hannem. 27 Johannes svarde / oc sagde / Et Menniske kand intet tage / uden det blifver gifvet hannem af Himmelen. 28 I ere self mine Vidne / ad jeg sagde / Jeg er icke den Christus / men ad jeg er udsendt for hannem. 29 Den som hafver Bruden / hand er Brudgom: men Brudgommens Ven / som staar oc hører hannem / glæder sig jo meget ofver Brudgommens Røst. Derfor er denne min Glæde fuldkommen. 30 Hannem bør ad voxe / men mig ad formindskis. 31 Den som kommer ofver af / er ofver alle: Hvo som er af Jorden / hand er af Jorden / oc taler af Jorden. Den som kommer af Himmelen / er ofver alle: 32 Oc det som hand hafver seet oc hørt / det vidner hand / Oc ingen annammer hans Vidnisbyrd. 33 Den som annammer hans Vidnisbyrd / hand hafver beseglit (det) ad Gud er sandru. 34 Thi den som Gud udsende / hand taler Guds Ord / Thi Gud gifver Aanden icke efter maade. 35 Faderen elsker Sønnen / oc hafver gifvit alle Ting i hans Haand. 36 Hvo som tror paa Sønnen / hand hafver det ævige ljf: Hvo som icke tror Sønnen / hand skal icke see Ljfvit / men Guds Vrede blifver ofver hannem. |