Budskaber til de unge kapitel 54. Fra side 106.     Fra side 185 i den engelske udgave.ren side   tilbage

54. - Uddannelse til tjeneste.

(106)  Når man betragter det lys, som Gud har givet, er det mærkeligt, at der ikke er snese af unge mænd og kvinder, der spørger: "Herre, hvad vil du jeg skal gøre?" Det er en farlig fejltagelse at tro, at kun hvis en ung mand har besluttet sig til at optage prædikantvirksomheden, kræves der særlige anstrengelser af ham for at blive skikket til sin gerning. Hvori jeres kald end består, er det vigtigt at dygtiggøre jer ved flittigt studium. ret

(107)  Unge mænd og kvinder skulle formanes til at sætte pris på de fra himlen sendte anledninger til at erhverve sig gode kundskaber og få en god opdragelse, de burde benytte sig af de skoler, der er blevet oprettet i den hensigt at give den bedste kundskab. Det er syndigt at være ligegyldige og forsømmelige, når der er tale om at opnå uddannelse. Tiden er kort, og eftersom Herren snart kommer for at afslutte de sidste scener i denne jords historie, er det så meget desto mere nødvendigt at benytte sig af de anledninger og privilegier, der er til stede. ret

(107)  Indvielse af vore evner til Gud.
Unge mænd og kvinder burde gå på vore egne skoler, hvor kundskab kan fås og den rette åndelige indflydelse gør sig gældende. De burde vie deres evner til Gud, blive flittige bibelgranskere, så at de kan blive grundfæstede i sandheden, over for fejlagtige lærdomme og ikke blive forført af den ondes vildfarelser; for det er ved flittig granskning af Bibelen, at vi erhverver os kundskaben om, hvad der er sandhed. Ved at efterleve den sandhed vi allerede kender, vil forøget lys stråle på vor sti fra de hellige skrifter. ... ret

(107)  De, der virkelig har overgivet deres liv til Gud, vil ikke træde ind i vort værk med de samme motiver som leder menneskene til at optage et verdsligt arbejde, nemlig blot for et levebrøds skyld, men de vil kaste sig ind i arbejdet uden at lade nogen verdslige bevæggrunde gøre sig gældende, vel vidende, at Guds sag er hellig. ret

(107)  Beredelse for fremtidige eventualiteter.
Verden skal advares og intet menneske må være tilfreds med overfladisk kendskab til sandheden. Du ved ikke, hvilket ansvar der kan blive lagt på dig. Du ved ikke hvor Gud ønsker, at du skal aflægge dit vidnesbyrd om sandheden. Mange vil komme til at stå i lovgivende forsamlinger, nogle vil komme til at stå for konger og for jordens lærde for at svare for deres tro. De, som kun har en overfladisk forståelse af sandheden, vil ikke kunne forklare skriften korrekt og give bestemte grunde for deres tro. De vil, blive forvirrede og vil ikke kunne stå som arbejdere, der ikke behøver at skamme sig. Lad ikke nogen bilde sig ind, at han ikke behøver at studere, fordi han ikke skal forkynde budskabet fra prædikestolen. Du ved ikke, hvad Gud vil kræve af dig. ret

(108)  Det er en sørgelig kendsgerning, at værket bliver hindret i at gå frem, fordi der er mangel på uddannede arbejdere, som har dygtiggjort sig til betroede stillinger. Herren kunne have brug for tusinder til at arbejde på den store høstmark, men mange har undladt at dygtiggøre sig til dette arbejde. Men enhver, som har viet sig til Kristi sag, som har ofret sig som stridsmand i Herrens hær, burde sørge for at få megen øvelse. Religionen har betydet alt for lidt for dem, som bekender sig til at være Kristi efterfølgere, for det er ikke Guds vilje, at nogen skal vedblive at være uvidende, når opnåelse af visdom og kundskab er inden for deres rækkevidde. - Fundamentals of christian educatin, side 216. 217. ret

(108)  Afbalanceret ved hjælp af rette principper.
Det er ikke sandt, at velbegavede unge mennesker altid gør de største fremskridt. Hvor ofte er det ikke sket, at mænd med talent og uddannelse er blevet sat i betroede stillinger og har vist sig ikke at magte opgaven. Alt har set så glimrende ud, som var det bare guld, men da det blev prøvet, viste det sig kun at være glimmer og slagger. Deres arbejde mislykkedes for dem fordi de var utro. De var ikke flittige og udholdende og gik ikke til bunds i tingene. De var ikke villige til at begynde ved stigens nederste trin og ved tålmodigt slid stige op trin for trin, til de nåede toppen. De vandrede i gnisterne fra deres egen optændte ild (deres hastigt opblussende tanker flamme). De stolede ikke på den visdom, som Gud alene kan give. Det slog fejl for dem, ikke fordi de ikke havde en chance, men fordi den rette balance den sunde nøgternhed ikke var til stede. De forstod ikke at værdsætte den fordel, de havde i deres uddannelse og derfor gjorde de ikke de fremskridt, som de kunne have gjort i religiøs og videnskabelig kundskab. Deres sind og karakter var ikke afbalanceret ved hjælp af høje retfærdighedsprincipper. - Fundamentals of christian Education, side193. ret

næste kapitel