Sind, karakter og personlighed kapitel 82. Fra side 739ren side   tilbage

Kap. 82 — Arbejde med videnskab

(739)  (739) Information, kraft, godhed, og karakter — Den rette uddannelse ser ikke bort fra værdien af videnskabelig kundskab eller litterær belæring; men den anser styrke for at være mere værd end oplysning, godhed for at være mere værd end styrke, og karakteren for at være mere værd end forstandsmæssig dygtighed. Verden trænger ikke så hårdt til meget intelligente mennesker som til mennesker med en ædel karakter. Den trænger til mennesker, i hvem dygtigheden beherskes af faste principper. — Uddannelse, 227 (1903). ret

(739)  Gud er videnskabens ophavsmand — Gud er videnskabens ophavsmand. Videnskabelig granskning åbner øde områder i sindet for tanker og information, og sætter os i stand til at se Gud i Hans skabte gerninger. ret

(739)  Uvidenhed kan forsøge at understøtte skepsis ved at appellere til videnskab; men i stedet for at opretholde skepsis, bidrager sand videnskab med friske beviser på Guds visdom og kraft. Videnskaben og det skrevne ord er enige, hvis det forstås rigtigt, og begge spreder lys på den anden. Sammen leder de os til Gud ved at lære os noget af den visdom og de godgørende love han virker igennem.—Råd til forældre, lærere og studerende, 426 (1913). ret

(739)  Religion og videnskab — Sand kundskab er guddommelig. Satan overlistede vore første forældre med (740) et ønske om spekulativ kundskab, hvorved han erklærede at de kunne udnytte deres situation; men for at kunne få denne, måtte de gøre noget stik imod Guds hellige vilje; for Gud ville ikke lede dem til de største højder. Det var ikke Guds plan at de skulle få kundskab, der havde sit grundlag i ulydighed. Dette var et bredt område, som Satan forsøgte at lede Adam og Eva i og det er det samme område han åbner for verden i dag, ved sine fristelser. . . . . ret

(740)  Grunden til at så få af verdens store mænd og dem med college-uddannelse kommer til at adlyde Guds bud, er at de har skilt uddannelse fra religion, i tro om at det er hver sit område. Gud har givet en stor nok mark til at udvikle alles kundskab, som kommer ind på den. Denne kundskab opnås under guddommelig ledelse; den bindes omkring med Jehovas uforanderlig lov og resultatet vil være den fuldstændige lyksalighed. — Vidnesbyrd for menigheden 5:503 (1889). ret

(740)  Videnskab er magt — En kundskab til sand videnskab er kraft, og det er Guds hensigt at der skal undervises i denne videnskab som en forberedelse til det forudgående arbejde for denne jords histories afsluttende scenerier.—Råd til forældre, lærere og studerende, 19 (1913). ret

(740)  Videnskabens harmoni og religion — Battle Creek Colleget [første SDA - college] blev oprettet for at undervise i videnskab og samtidig lede de studerende til Frelseren, hvorfra al sand kundskab flyder. Uddannelse uden bibelreligion er afklædt sin sande stråleglans og herlighed. ret

(740)  Jeg forsøgte at indprente de studerende med den kendsgerning, at vor skole skal være højere stillet ud fra et uddannelsesmæssigt synspunkt end nogen anden undervisningsinstitution. Det gør den ved at åbne mere ophøjede livsmål, perspektiver op for den unge og oplære dem til en bedre kundskab om menneskets opgave og evige interesser. Det store formål med vort college var at give et rigtigt syn på tingene og vise videnskabens og bibelreligionens overensstemmelse. — Vidnesbyrd for menigheden 4:274 (1879). ret

(741)  (741) Brug for videnskabskundskab — Unge mænd med lyst til at gå ud på feltet som prædikanter, bogevangelister eller kolportører, bør først få en passende åndelig uddannelse så vel som en særskilt forberedelse til sit kald. De som ikke har nogen uddannelse, men er ulærde og ukultiverede, er ikke skikket til at begive sig ud på et felt hvor de mægtigste indflydelser som talentet og lærdom øver, bekæmper Guds Ords sandheder. De kan heller ikke med held imødegå de mærkelige former for religiøse og filosofiske vildfarelser i forening, hvis afsløring kræver kendskab til videnskabelig så vel som bibelsk sandhed. — Evangeliets tjenere, 81 (1915). ret

(741)  Den allervigtigste videnskab — Så længe videnskabskundskab er magt, er kundskaben om at Jesus kom i en person for at viderebringe, end endnu større magt. Frelsens videnskab er den mest vigtige videnskab som kan læres i forberedelsen på jordens skole. Salomons visdom er ønskværdig, men Kristi visdom er langt mere ønskværdig og meget mere nødvendig. Vi kan ikke nå Kristus blot ved forstandsmæssig oplæring, men gennem Ham kan vi nå det højeste trin på den intellektuelle storheds stige. Når den studerende stræber efter kundskab i kunst, i litteratur og i erhverv så må han ikke miste modet, den studerende bør først sikre sig en erfaringsmæssig kundskab til Gud og Hans vilje.—Råd til forældre, lærere og studerende, 19 (1913). ret

(741)  Kristus brugte videnskaben af al sand videnskab — Uden nogen form for tvang og uden at bruge vold af nogen slags lader Han [Kristus] menneskets vilje glide sammen med Guds vilje. Det er dette al sand videnskab drejer sig om, for sådan foregår der en mægtig forandring i sindet og karakteren – den forandring som må til hos dem som skal ind gennem porten til Guds stad. — brev 155, 1902. (Livet sammen med Gud 2. dec.) ret

(741)  Undersøgelse ikke i konflikt med åbenbaring — Gud er fundamentet for alt. Al sand videnskab er i harmoni med Hans værker; al sand uddannelse fører til lydighed (742) mod Hans regering. Videnskab åbner nye undere for vort øjesyn; den flyver højt og undersøger nye dybder, men fra denne forskning kommer intet der er i konflikt med den guddommelige åbenbaring. — The Signs of the Times, 20. marts, 1884. (S.D.A. Bibel kommentar 7:916.) ret

(742)  Videnskab kan ikke ransage guddommelige hemmeligheder — ”De skjulte ting er for Herren vor Gud, men de åbenbare er for os og vore børn evindelig.” (5 Mos. 29, 29) Gud har aldrig åbenbaret for menneskene, hvordan det egentlig gik til, da Han udførte skaberværket. Menneskers videnskab kan ikke udforske den Højestes hemmeligheder. Hans skaberkraft er lige så ufattelig som hans eksistens. — Partriarker og profeter, 23 (1890). ret

(742)  Bibelen er vor vejleder i videnskab — Vi er afhængige af Bibelen for at kende den tidlige historie om vor verden, om menneskets skabelse, og dets fald. Forlader vi Guds Ord, kan vi ikke forvente andet end fabler og gætterier og svække forstanden som er den sikre følge af at holde på vildfarelse. ret

(742)  Vi behøver den autentiske historie om jordens oprindelse, om Lucifers fald, og om syndens indførelse i verden. Uden Bibelen, ville vi være faret vild i falske teorier. Sindet ville underkastes overtroens og falskneriernes tyranni. Men, er vi i besiddelse af en autentisk beretning om verdens begyndelse, behøver vi ikke at hæmme os med menneskelige gætterier og upålidelige teorier. ret

(742)  Uanset hvor Kristne er, må de holde samfund med Gud. Og de må nyde godt af den helliggjorte videnskabs forstand. Deres sind styrkes, ligesom Daniels blev det. Gud gav ham ”kundskab og kløgt i al lærdom og visdom.” Iblandt alle de unge som Nebukadnezzar undersøgte, blev der “ingen, som kunne måle sig med Daniel, Hananja, Misjael og Azarja, og de trådte derfor i kongens tjeneste. Og når som helst kongen spurgte dem om noget, der krævede visdom og indsigt, fandt han dem ti gange dygtigere end alle drømmetydere og (743) manere i hele sit rige.” (Daniel 1:19, 20).— RH, 10. nov, 1904. ret

(743)  Al sandhed hviler i sig selv — Disse mennesker [som ikke tror på skabelsen] har mistet troens enfoldighed. Der burde næres en fast tro på Guds hellige ords guddommelige autoritet. Bibelen bør ikke sættes på prøve ved hjælp af menneskers begreber om videnskab. Menneskers kundskab er en upålidelig vejleder. Skeptikere, som blot læser Bibelen for at kritisere den, kan på grund af mangelfuldt kendskab til enten videnskab eller åbenbaring påstå, at der er uoverensstemmelse imellem disse; men hvis de forstås ret, er de i fuldkommen harmoni. Moses skrev under Guds Ånds vejledning, og den, der har en korrekt geologisk forståelse, vil aldrig påstå at have gjort opdagelser, der ikke kan forliges med, hvad Moses har skrevet. Der er harmoni mellem alle sandhedens ytringsformer, i naturen såvel som i åbenbaringen. — Partriarker og profeter, 23 (1890). ret

(743)  Noget peger på vagtsomhed — Vi må hele tiden at være på vagt over for sofisterierne i geologien og andre såkaldte forfalskede videnskaber, som ikke har udseende af sandhed. Store mænds teorier må nøje afprøves for de mindste spor af hedenske antydninger. Lægger lærerne på vore skoler et lille bitte frø vil de, hvis de studerende tager imod dem, oprejse en vantroens høst. Herren har givet alle forstandens skinnende lys som mennesket besidder, og det bør helliges til Hans videnskab.—The Review and Herald, 1. marts 1898. (S.D.A. Bibel kommentar 7:916.) ret

(743)  Videnskaben påskønnelse får liv af Guds Ånd — Kundskab er kraft, men det er kun en kraft for godt, når den forenes med sand medynk. Den må have liv af Guds Ånd for at tjene de mest ædle hensigter. Jo nærmere for forbindelse er med Gud, des mere kan vi forstå værdien af sand videnskab; for Guds egenskaber, som de ses i Hans skaberværker, kan bedst påskønnes af ham, der har kundskab til alle tings Skaber, hele sandhedens Ophav. Disse kan få højest nytte af (744) kundskaben, får når de kommer under Guds Ånds kontrol, regnes deres talenter for nyttige i fuld omfang.—Råd til forældre, lærere og studerende, 38 (1913). ret

(744)  Religionens håndværk — Der må oprettes skoler på principper og kontrolleres af forskrifterne i Guds ord. Der må være en anden ånd på vore skoler der opliver og helliger enhver uddannelsesgren. Der må søges ivrigt efter samarbejde. Og vi skal ikke søge forgæves. ret

(744)  Løfterne i Guds ord er vore. Vi kan forvente den Himmelske Lærers nærværelse. Vi kan se at Herrens Ånd spredes som på profetskolerne og alle mål har del i en guddommelig indvielse. Sådan vil videnskaben blive religionens håndværk, ligesom den blev for Daniel; og alle anstrengelser fra først til sidst, vil tjene til menneskenes frelse – sjæl, legeme og ånd – og til Guds ære igennem Kristus.—The Signs of the Times, 13. august, 1885. (Grundsætninger for kristen Uddannelse, 99.) ret

næste kapitel