Produktion af vin og cider(354) Kære brødre og søstre fra menigheden i ___: Jeg er blevet vist at I som en menighed ikke vokser i nåden og i sandhedskundskab. Der er ikke den indvielse til Gud, den helligelse til hans tjeneste og det uegennyttige arbejde for at opbygge hans sag, som ville gøre jer til en fremgangsrig og sund menighed. I er ikke hinanden underdanige. Der er for mange blandt jer, som holder på deres egne idéer og gennemfører deres egne selviske planer og nogle med fremtrædende opgaver i menigheden, er blandt dem. (354) Bror K har ikke sine øjne rettet mod Guds herlighed; han ser ikke tingene fra et rigtigt standpunkt. Han har givet agt på Satans anslag og taget hans uhelligede bedømmelse med på råd og han griber ethvert ord der kan retfærdiggøres i hans forkerte handlemåde. Han er selvbedraget; han ser ikke at han udelukker sig selv Guds Ånd. Da han gik ind på den sti, kendte han ikke dens farer, så heller ikke hvor den førte ham hen. Alle som vandrer på denne samme vej, vil gøre godt ved at straks vende deres fødder ind på den sikre sti. (354) [Vor tid er præget af mangel på mådehold. At imødekomme cidernydernes begær er en fornærmelse mod Gud. Sammen med (355) andre har du gjort dig skyld i dette. Du har ikke fulgt lyset. Hvis du havde vandret i lyset, havde du hverken villet eller kunnet gøre det du har gjort. Alle som på nogen måde har taget del i sådant, vil komme ind under Guds fordømmelse, med mindre de gør en fuldstændig forandring i deres handlemåde. Du må vise større alvor og straks tage fat på den vigtige gerning at frigøre sindet fra alt som er forkastelig. Råd og vink side 351] (355) Nogle af jer i ___ blev fantastisk ivrige med at anklage rød-bånds klubber. I sig selv var det rigtig at ville fordømme det onde i disse selskaber, der gjorde i ret; men da det blev til at det i det hele taget var en forbrydelse at tale godt om dem, eller vise dem den mindste gode vilje, gik I til yderligheder. I bør være konsekvente i alt. I har næret et had, netop over navnet "rød-bånds klub" som ikke smager af Kristi Ånd og jeres bitterhed har ikke hjulpet jer eller nogen andre. (355) I har taget vidnesbyrdene, som sagde at det var til skade for vore folk åndelige interesser at gå ind i afholdsforeninger, og fordrejet vidnesbyrdene og har brugt dem til at undertrykke og bebyrde sjæle. Behandles det lys I har fået på den måde, bringes mit arbejde i vanry. Det var slet ikke nødvendigt at gøre dette og nogle af jer har en opgave i at rette op på sagen. I ville lave en jernseng for andre; hvis den er for lille, må den gøres længere; hvis den er for lang; må de skære den af. »Døm ikke, for at I ikke skal dømmes.« (355) [Efter at du så afgjort og bestemt havde afslået at tage aktiv del i afholdsarbejdet, kunne du fremdeles have haft en god indflydelse over andre, om du havde levet i overensstemmelse med den tro som du bekender dig til. Men siden du begyndte at producere æblevin, har du skadet din anseelse og din indflydelse meget. Og det som er endda værre, er at du har bragt skam over sandheden og du har skadet din egen sjæl. Du har bygget en mur mellem dig selv og afholdsarbejdet. Din handlemåde har ledet de vantro til at tvivle på dine principper. Du har ikke (356) lagt rette stier for dine fødder og de lamme og halte snubler over dig til deres egen fordærvelse. (356) I lyset af Guds lov kan jeg ikke se at kristne med god samvittighed kan dyrke humle og lagre vin og cider som skal sælges på markedet. Disse produkter kan bruges på en fornuftig måde og blive til velsignelse. Men de kan også bruges på en forkert måde og blive til en stor fristelse og en forbandelse for andre. Cider og vin kan hermetiseres i ugæret tilstand og holde sig frisk i lang tid. Hvis cider og vin bliver brugt i frisk og ugæret tilstand, vil de ikke forstyrre fornuften samme] Men dem som laver æbler til cider til markedet, er ikke så påpasselige med frugterne og mange tilfælde udpresses saft fra rådne æbler. Dem som ikke kunne tænke sig at bruge forgiftede rådne æbler, vil på en eller anden måde drikke cideren alligevel og kalde den for en nydelse; men mikroskopet vil afsløre at denne behagelige drik ofte ikke egner sig til menneskemaven og endog når den er friskpresset. Hvis den er kogt og urenhederne omhyggeligt er fjernet, er den ikke så forkastelig. (356) Jeg har ofte hørt folk sige! Oh! det er kun sød cider; den er fuldstændig harmløs og endog sund." Adskillige liter, måske større flasker, tages med hjem. På nogle få dage er den sød; derefter begynder gæringen. Den skarpe smag gør den meget mere smagelig for mange ganer og den søde vin eller ciders elsker vil nødig indrømme at hans yndlingsdrik altid bliver hård eller sur. [Det er muligt at blive beruset af vin og cider som af andre, stærkere drikke. Det er de såkaldte alkoholsvage drikkevarer som skaber den værste form for drukkenskab. Under indflydelsen af disse mildere rusdrikke bliver lidenskaberne unaturlige og karakterforandringen mærkes tydeligere end ved brugen af andre slags rusdrikke. Nogle få glas vin eller cider vækker trangen til stærkere drikke. På denne måde bliver grundvolden lagt til afhængighed af alkohol. For manges vedkommende er det absolut ikke tilrådelig at have hverken vin eller cider i huset. De har måske arvet en vis svaghed for stimulanser og Satan forsøger stadig at friste dem til at prøve alkoholens virkninger. Og hvis de så giver efter for fristelsen, bliver det vanskelig for dem at kunne sige nej. Trangen kræver at (357) blive tilfredsstillet og de føjer den til sin egen fordærvelse. Hjernen bliver sløvet og omtåget. Det er ikke længere fornuften som råder og lysten får frie tøjler. Udskejelser, usædelighed og alle slags laster er ofte en direkte følge af at nyde vin og gærdet cider. En kristen som er glad for stimulanser og vender sig til at bruge dem, vokser aldrig i nåden. Han fortsætter at være sanselig og upåvirket af det som er ædelt og godt. De dyriske lidenskaber hersker over sindets højere egenskaber. Dyd og renhed bliver forsømt. samme s 351-352] (357) [Mådeholdsdrikkeriet er den skole, hvor man bliver uddannet til en drankers karriere. Så forsigtigt lokker Satan ham bort fra afholdenhedens fæstning, så lumsk virker vin og cider på smagen, at han uden selv at mærke det følger den slagne vej til drukkenskab. Lysten til stimulanser opelskes, der kommer forstyrrelse i nervesystemet, Satan holder sindet i en feberagtig uro og det stakkels offer, som mener sig fuldkommen garderet, bliver bare ved, indtil alle hæmninger er brudt ned og ethvert princip kastet over bord. De bedste beslutninger bliver undergravet og interessen for det evige er for svag til at holde den fordærvede appetit under fornuftens kontrol. Helse og livsstil side 273] (357) [Nogle af dem som stadig drikker vin og cider, er sjælden synlig beruset, men de er alligevel stadig påvirket af stimulansen. De er i en feberlignende tilstand, selv om de ikke er direkte beruset. men de er i en tilstand som er lige så farlig som beruselse. Sindets ædlere følelser og evner er blevet fordærvet af alkoholen. De som vender sig til at drikke sur cider, har let ved at få forskellige plager som vattersot, forstyrrelser i leveren, dårlige nerver og blodstigning til hovedet. Mange pådrager sig kroniske sygdomme som en følge af vanemæssig misbrug af alkoholsvage drikkevarer. Nogen dør af tuberkulose eller af hjerneblødning, eller får kronisk mavesår. Alle livsvigtige funktioner bliver hæmmet eller svækket i sin virksomhed. Lægerne kan fortælle disse vanedrankere at de lider af alvorlige leversygdomme. Men hvis de vil slå spunsstene ud af ciderbeholderne og aldrig fylde dem igen og aldrig drikke cider mere, vil livets kræfter samle sig igen og de vil blive friske. (357) Cider vækker tørsten efter stærkere drikke. På (358) grund af langvarig mishandling mister maven sin naturlige kraft. Slimhinderne bliver irriteret og den må have en stærkere stimulans for at kunne gøre sin gerning.] Engang da min mand og jeg rejste, var vi nød til at vente nogle timer på toget. Da vi var på jernbanestationen, kom en hjemmevant opsvulmet landmand, rød i hovedet, ind på restauranten og spurgte med en høj, rå stemme: "Har I en førsteklasses brændevin?" Han fik et bekræftende svar og tømte et krus glas. "Har I pebersovs?" "Ja," var svaret. "Godt, læg to store skefulde i." Dernæst tog han yderlige to skefulde alkohol til og sluttede med at bede om "en god omgang sort peber." Manden som tilberedte det spurgte: "Hvad vil du gøre med en sådan blanding?" Han svarede: "Jeg gætter på at det vil holde," og satte det fyldte glas for sine læber, drak hele denne brændende blanding. Denne mand havde brugt stimulanserne, indtil han havde formindsket mavens følsomme lag. [Råd og vink side 352-353] (358) Mange vil, når de læser dette, le af den farlige advarsel. De vil sige: "Den lille vin eller cider som jeg bruger, vil sikkert ikke skade mig." Satan har markeret sit bytte; han fører dem skridt for skridt og de kan ikke mærke det, før vanens og appetittens lænker er for stærke til at blive brudt. [Overalt kan vi se den forfærdelige magt som de stærke drikke har over menneskene. Vi kan se personer i alle samfundslag og arbejde, mænd i høje embeder og ansvarsfulde stillinger, berømte mænd og store begavelser, mennesker med ædle følelser og stærke nerver, med intelligens og sund fornuft, som ofrer alt bare for at føje appetitten. Og disse værdifulde og dygtige mennesker kan under alkoholens magt blive reduceret til dyrenes niveau. I mange tilfælde begyndte de på deres vej nedover ved at drikke vin og cider. samme] (358) [Det bedrøver mig, når intelligente mennesker, som bekender sig til at være kristne, påstår, at der ikke er noget forkert ved at fremstille vin og cider til salg, fordi det ikke virker berusende, så længe det er ugæret. Jeg ved, at der er en anden side ved sagen, som de ikke vil se, fordi selviskheden har lukket deres øjne for de tragiske følger af at bruge disse stimulanser. Jeg forstår ikke, hvordan vore brødre kan holde sig fra det onde i enhver skikkelse og engagere sig så stærkt i (359) at dyrke humle, når de ved, hvad den skal bruges til. De, der er medvirkende til at fremstille disse drikkevarer, som vækker og udvikler lysten til kraftigere stimulanser, vil få løn efter deres gerninger. De overtræder Guds lov og vil blive straffet for de synder, de begår og for dem, de har påvirket andre til at begå ved at udsætte dem for fristelser. (359) Alle, som bekender sig til at tro på sandheden for vor tid og går ind for en reform, bør handle i overensstemmelse med deres tro. Hvis en broder, der har sit navn stående i menigheden protokol, giver sig af med at fremstille vin eller cider til salg, så bør der tales alvorligt med denne broder og hvis han da fortsætter sin praksis, bør han sættes under menighedstugt. De, der ikke vil lade sig overtale til at holde op, er ikke værdige til at have en plads eller et navn blandt Guds folk. Vi skal være Kristi efterfølgere og sætte hele vor indflydelse ind på at modarbejde alt ondt. Hvordan vil vi mon føle det, hvis vi den dag, Gud udgyder sine straffedomme, skulle møde mennesker, som er blevet drankere på grund af vor indflydelse? Vi lever på den modbilledlige forsoningsdag og vor sag kommer snart for hos Gud. Hvordan skal vi kunne klare vor sag i den himmelske ret, hvis vores handlemåde har tilskyndet til brug af stimulanser, som ødelægger forstanden og virker nedbrydende på moralen, renheden og kærligheden til Gud?" Helse og livsstil side 98-99] (359) Den lovkyndige spurgte Kristus: »Mester! hvad skal jeg gøre, for at jeg kan arve evigt liv?« Da sagde han til ham: »Hvad står der skrevet i loven, hvordan læser du?« Han svarede og sagde: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og med hele din sjæl og med hele din styrke og med hele dit sind og din næste som dig selv.« Han sagde til ham: »Du har svaret rigtigt; gør dette, så skal du leve.« Evigt liv er den belønning, der er på spil og Kristus fortæller hvordan vi kan opnå det. Han henviser os til det skrevne ord: »Hvordan læser du?« Der vises vejen; vi skal elske Gud højest og vor næste som os selv. Men hvis vi elsker vor næste som os selv, skal vi ikke smide hvad som helst på markedet, der vil være en snare for ham. (359) At elske Gud og mennesker er den kristnes fulde pligt. (360) Kærlighedens lov står skrevet på sjælens tavler, Guds Ånd bor i ham og hans karakter viser sig i gode gerninger. Jesus blev fattig, så vi, gennem hans fattigdom, kunne blive gjort rige. Hvilke ofre er vi villig til at gøre for hans skyld? Har vi hans kærlighed gemt i vore hjerter? Elsker vi vor næste, som Kristus elskede os? Hvis vi har denne kærlighed for sjæle, vil det få os til at passe omhyggeligt på at vi ikke, ved vore ord, handlinger og indflydelse på enhver måde, udsætter dem for fristelse, som kun har lidt moralsk styrke. Vi skal ikke kritisere den svage og lidende, som farisæerne hele tiden gør, men vi skal sørge for at fjerne enhver anstødssten fra vor broders sti, så den halte ikke vendes bort fra vejen. (360) [Som et folk bekender vi os til at forfægte reformer, at være lysbærere i verden, at være vægtere for Gud, at bevogte hver adgang, hvor Satan kunne komme ind med sine fristelser for at fordærve appetitten. Vort eksempel og vor indflydelse bør være en kraft til fordel for reform. Vi må afstå fra enhver vane, der vil sløve samvittigheden eller lede til fristelse. Vi må ikke åbne nogen dør, der vil give Satan adgang til sindet hos et eneste menneske, som er skabt i Guds billede. Hvis alle ville være årvågne og trofaste til at bevogte de små åbninger, der opstår ved en mådeholden brug af den såkaldte uskadelige vin og cider, ville hovedlandevejen til drukkenskab være spærret. Hvad der kræves på ethvert sted, er et fast forsæt og en vilje til ikke at tage, ikke smage og ikke røre; da vil afholdsreformen blive stærk, varig og grundig. Vejl f menigh bd. 1 side 351] (360) Kærlighed til penge vil få mennesker til at bryde samvittigheden. Måske kan der bringes rigtig mange penge til Herrens Skatkammer, men han vil ikke acceptere et sådant offer; det er en forhånelse mod ham. Det blev opnået ved at overtræde hans lov, som kræver at et menneske elsker sin næste som sig selv. Det er ingen undskyldning for overtræderen at sige, at hvis han ikke havde lavet vin eller cider, ville nogle andre have gjort det og hans næste kunne være blevet en drukkenbolt på nøjagtig samme måde. Fordi nogle vil sætte flasken for deres næstes læber, vil kristne ikke vove at plette deres klæder med sjæles blod, påtage sig den forbandelse der er erklæret (361) over disse, som lægger denne fristelse i vejen for fejlende mennesker? Jesus kalder på sine efterfølgere til at stå under hans banner og hjælpe til med at ødelægge djævelens gerninger. (361) [Verdens Forløser som viste nøjagtig hvordan samfundsforholdene skulle blive i de sidste dage, sagde at frådseri og drukkenskab ville blive de mest almindelige synder i denne tid. Han sagde at sådan som det var i Noas dage, skal det også blive i tiden før Menneskesønnen kommer igen. »De åd og drak, tog til ægte og gav til ægte lige til den dag, da Noa gik ind i arken og de ænsede intet, før syndfloden kom og rev dem alle bort.« Ja, sådan skal også forholdene være i de sidste dage. De som tror på Jesu ord og advarsler, vil vise den største forsigtighed for ikke at komme ind under fordømmelsen. Råd og vink side 353-354] (361) [Brødre, lad os se på dette spørgsmål i lyset af Guds ord. Vi må sætte vort eksempel og vor indflydelse helt på afholdsreformens side. Æbler og druer er Guds gaver. De er fortræffelige som sunde og gode næringsmidler. Men de kan også misbruges. Gud har allerede sendt sygdomme både på druerne og æblerne på grund af menneskenes syndige misbrug af dem. Men vi står over for verden som reformatorer. Vi må ikke give de vantro den mindste anledning til at dadle vor tro. Jesus sagde: "I er verdens salt!" "I er verdens lys!" Lad os vise, at vort hjerte og vor samvittighed er under den guddommelige nådes forvandlende indflydelse. Vi må vise, at vort liv er ledet af de hellige principper i Guds lov og at vi følger dem, selv om de kræver, at vi skal give afkald på timelige fordele. Helse og livsstil side 100] |