Faren ved spekulativ tænkning(352) En af de største fejl, mennesker kan begå, når de søger at tilegne sig kundskaber og at drive videnskabelig forskning, er at overvurdere menneskets tænkeevne. Der er mange, der forsøger at bedømme Skaberen og skaberværket ud fra deres egen ufuldkomne videnskabelige erkendelse. De forsøger at vurdere Guds natur, egenskaber og forrettigheder og gør sig spekulationer angående den evige Gud. Disse mennesker begiver sig ind på forbudt område. De får ikke noget udbytte af deres forskning, og hvis de fortsætter, sker det med fare for deres sjæl. (352) De første mennesker på jorden syndede, fordi de ville skaffe sig en viden, som Gud ville skjule for dem. Da de forsøgte at skaffe sig disse oplysninger, mistede de alt, hvad der er værd at eje. Hvis Adam og Eva havde holdt sig borte fra det træ, som de ikke måtte komme i nærheden af, ville Gud have givet dem kundskaber, som ikke var befængt med synd. Han ville have skænket dem en viden, som ville have glædet dem for evigt. Det eneste, de fik ud af at lytte til fristeren, var, at de blev gjort bekendt med synden og dens følger. Menneskeheden blev skilt fra Gud på grund af deres synd, og jorden blev skilt fra himlen. (352) Det skal vi tage ved lære af. Satan frister menneskene på samme måde i dag, som han fristede de første mennesker. Han fylder verden med tiltalende fabler. Han benytter alle midler for at få menneskene til at gøre sig spekulationer om Gud. På den måde søger han at forhindre, at de får den kundskab om Gud, som fører til frelse. (353) Panteistiske teorier (353) Vor tilværelse er unaturlig. Det skyldes synden, og der skal en overnaturlig magt til at løfte os op af afgrunden. Der findes kun en magt, som kan drive det onde ud af menneskehjertet, og det er Guds magt i Jesus Kristus. Vi kan kun blive renset for synd ved hjælp af vor korsfæstede frelsers blod. Kun hans nåde kan sætte os i stand til at bekæmpe og undertvinge vor faldne naturs tilbøjeligheder. De spiritualistiske teorier om Gud gør hans nåde virkningsløs. Hvis Gud er et princip, som gennemtrænger hele naturen, bor han i alle mennesker. Hvis det er tilfældet, behøver mennesket jo kun at udvikle den kraft, som findes i det, for at blive helligt. (353) Disse teorier fjerner grundlaget for kristendommen. Derfor er det ikke logisk at mene, at man både kan holde fast ved disse teorier og samtidig være kristen. De gør forsoningen overflødig og gør mennesket til sin egen frelser. De svækker troen på Guds ord, og hvis man anerkender disse teorier, er der fare for, at man til sidst vil betragte hele Bibelen som opspind. Man anser måske nok moral for bedre end umoral, men når man ikke mere vil anerkende Gud som sin Herre, sætter man sin lid til menneskets kræfter, og de er værdiløse uden Guds hjælp. Mennesket kan ikke besejre det onde, hvis det ikke får hjælp. Så har sjælen ikke mere noget forsvar. Mennesket kan ikke holde synden ude. Hvis man forkaster Guds ord og Guds ånd, ved man ikke, hvor dybt man kan falde. (354) »Ethvert ord fra Gud er lutret, (354) Guddommelige hemmeligheder (354) End ikke englene fik lov til at tage del i rådslagningen mellem Faderen og Sønnen, da de lagde frelsesplanen. Menneskene skal heller ikke søge at få kendskab til den Almægtiges hemmeligheder. Vi ved lige så lidt om Gud som små børn. Vi kan elske og adlyde ham som små børn. Vi bør rette os efter hans ord i stedet for at gøre os spekulationer angående hans væsen og hans forrettigheder. Der står i hans ord: (355) »Kan du finde frem til det dybeste i Gud? (356) Man kan ikke finde visdommen ved at gå på opdagelse i de underjordiske gange eller ved at forsøge at få kendskab til Guds væsens hemmeligheder. Man har større muligheder for at finde den, hvis man i ydmyghed tager imod den åbenbaring, som det har behaget ham at give, og ved at leve efter hans vilje. (356) Naturens hemmeligheder (356) Skeptikere vil ikke tro på Gud, fordi de ikke kan fatte hans ubegrænsede magt. Men vor erkendelse af Gud skal både være bygget på det, han ikke har åbenbaret om sig selv, og på det, vi kan forstå med vore begrænsede evner. Både den guddommelige åbenbaring og naturen rummer hemmeligheder, som stiller krav til vores tro. Det kan ikke være anderledes. Vi kan blive ved med at forske og stille spørgsmål og tilegne os kundskaber, men der vil stadig være uendeligt meget, vi ikke forstår. (357) »Hvem har udmålt vandet i sin hule hånd, (358) Vor Gud er stor (358) »I kong Uzzijas dødsår så jeg Herren sidde på en højt ophøjet trone, og hans slæb fyldte templet. Serafer stod omkring ham. De havde hver seks vinger; med de to skjulte de ansigtet, med de to skjulte de fødderne, og med de to fløj de. De råbte til hinanden: 'Hellig, hellig, hellig er Hærskarers Herre, hele jorden er fuld af hans herlighed!' Deres råb fik dørtappene til at ryste, og huset fyldtes med røg. (358) Da sagde jeg: 'Ve mig, det er ude med mig, for jeg er en mand med urene læber, jeg bor i et folk med urene læber, og nu har mine øjne set kongen, Hærskarers Herre.' (358) Men en af seraferne fløj hen til mig; i hånden havde han et stykke gloende kul, som han havde taget fra alteret med en tang. Han berørte min mund og sagde: 'Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.'« (358) »Der er ingen som du, Herre, (359) »Vor Herre er stor, mægtig i styrke, hans indsigt er uden mål. « (359) »For Herren har en mands veje for øje, han giver agt på alle hans stier.« (359) »Han åbenbarer det uudgrundelige og skjulte, han kender det, som er i mørket, hos ham har lyset sin bolig. « (359) »'Hvem kender Herrens tanker, eller hvem kan være hans rådgiver? Hvem har givet ham noget først, så han må gøre gengæld?' Thi fra ham og ved ham og til ham er alle ting. Ham være ære til evig tid!« (359) »Evighedernes konge, den uforgængelige, usynlige,« »den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. Ham være ære og evig magt!« (359) »Er I ikke overvældet af hans højhed, (361) Advarsler imod formastelse (362) Tænk også på den straf, som Usia fik. Da arken blev ført til Jerusalem i Davids regeringstid, rakte Uzza hånden frem for at støtte den. Han blev dræbt øjeblikkelig, fordi han formastede sig til at røre ved symbolet på Guds nærværelse. (362) Der er helligt, hvor Gud er (362) »Jakob forlod Be'ersheba og begav sig til Karan. Undervejs kom han til et sted, hvor han overnattede, fordi solen var gået ned. Han tog en af stenene og stillede den som hovedgærde, og så lagde han sig til at sove på stedet dér. (362) I drømme så han en stige, der stod på jorden; den nåede helt op til himlen, og Guds engle gik op og gik ned ad stigen. Med et stod Herren foran ham og sagde: (362) 'Jeg er Herren, din fader Abrahams Gud og Isaks Gud. Den jord, du ligger på, vil jeg give dig og dine efterkommere. ... Jeg vil være med dig og bevare dig overalt, hvor du går. Og jeg vil føre dig tilbage til dette land; jeg vil ikke svigte dig, men gøre, hvad jeg har lovet dig.' (362) Da Jakob vågnede, sagde han: 'Herren er i sandhed på dette sted, og jeg vidste det ikke!' Og han blev grebet af frygt og sagde: 'Hvor er dette sted frygtindgydende! Det er jo selve Guds hus, det er himlens port!' « (362) I helligdommen i ørkenen og i templet, som var de jordiske symboler på Guds bolig, var der en afdeling, som var viet hans tilstedeværelse. Der var kun en hånd, som måtte løfte det tæppe, som hang ved indgangen til dette lokale. Tæppet var prydet med keruber. Der var dødsstraf for at løfte forhænget og uden tilladelse træde ind i det allerhelligste, som var et indviet, hemmelighedsfuldt sted. Over sonedækket dvælede den Allerhelligstes herlighed. Intet menneske kunne tåle at se den og leve. Der blev forrettet tjeneste i det allerhelligste en bestemt dag hvert år. Så trådte ypperstepræsten bævende frem for Guds åsyn, mens røgelse skyer skjulte herligheden for hans blik. Der var fuldstændig stilhed i templets forgårde. Der blev ikke forrettet tjeneste ved altrene. Hele menigheden knælede i ærbødighed og opsendte i stilhed deres bønner om Guds nåde. (363) »Alt dette skete med dem, for at de skulle være advarende eksempler, og det blev skrevet for at vejlede os, til hvem tidernes ende er nået.« (363) »Herren er i sit hellige tempel. (364) Mennesket kan ikke udforske Gud. Ingen bør være så formastelig at løfte det slør, som skjuler hans herlighed. »Hvor uransagelige er hans domme, og hvor usporlige hans veje!«33 Det er et bevis på hans nåde, at han skjuler sin magt, for det er dødsensfarligt at løfte det slør, som skjuler Guddommen. Dødelige mennesker kan ikke få adgang til de løndomme, hvor den Almægtige bor og virker. Vi kan kun fatte så meget om ham, som han anser for passende at åbenbare. Fornuften må anerkende en højere autoritet. Hjertet og forstanden må bøje sig for den store »Jeg Er«. |